Korona-indusert digital transformasjon

Korona-viruset har snudd verden på hodet, og hverdagen er brått blitt endret. Med nye omgangsformer, nye adferdsmønstre, nye fritidsaktiviteter og ny døgnrytme. Ikke minst er veldig mange av oss blitt adskillig mer digitale. Vi må rett og slett erstatte tidligere sosiale møteplasser i den fysiske verden med ulike digitale kanaler. Og det finnes heldigvis et utall av nyttige og brukervennlige verktøy som kan hjelpe oss med dette. Ikke bare i jobbsammenheng, men også privat, i skole, studier og både organiserte og spontane fritidsaktiviteter. Min samboer som synger i kor, gjennomfører korøvelser over Zoom. Hver dag ved lunsjtider har jeg muligheten for å treffe mine kollegaer til den sedvanlige quiz-runden. Vennegjenger arrangerer fester og drikker seg fulle, på nettet. Kanskje ikke noe nytt for alle – min sønns gamer-venner har gjort dette lenge. Det nye er at nesten alle plutselig har blitt fortrolige med slike nettaktiviteter.

netmeeting

Jonas Gahr Støre skriver i dagens DN at krisetid er omstillingstid. Når økonomien står i fare for å falle sammen, trengs det motkonjunkturtiltak. De må handle om å akselerere endringer som vi vet er bra for norsk økonomi på sikt. Temaer som digitalisering og utvikling av klimateknologi vil være sentrale tiltak, sier Gahr Støre.

Norge er allerede et av verdens mest digitale land, og det skal vi jo alle være glade for i disse dager. Samtidig går digitaliseringen av arbeidslivet tregere enn mange så for seg. Potensialet for effektivisering og nye arbeidsmåter er stort, særlig i offentlig sektor. Viktige samfunnsutfordringer og sviktende oljeinntekter har lenge vært et imperativ for omstilling i offentlig sektor, med overgang til mer datadrevne prosesser, mer digitale arbeidsformer og bedre samhandling og samordning mellom virksomheter og forvaltningsnivåer.

Det er det grunn til å hevde at krisen dytter dette arbeidet med digitalisering og digital transformasjon av offentlig sektor fremover med sjumilssteg. Det samme gjelder store deler av privat sektor. Det er nesten så Gahr Støres motkonjunkturpolitikk ikke trengs, her går ting i stor grad av seg selv. Kanskje man burde bygget ut bredbåndskapasiteten, serverparkene og den bedriftsinterne infrastrukturen, og kanskje en del verktøy burde vært mer stabile og skalerbare, men for øvrig er omstillingsviljen og teknologientusiasmen blant arbeidstakere og folk flest på topp. Digital kompetanse utvikles raskt når man først trenger den. Nesten over natten er de mest ihuga teknologiskeptikerne blitt veldig opptatt av smarte digitale verktøy. Telenor melder at nett-trafikken eksploderer. Formiddagen er nå den tiden av døgnet med størst trafikk på nettet; det er da de fleste Teams- og Skype-møtene i virksomhetene foregår.

Det handler naturligvis ikke bare om at folk jobber hjemmefra, men om at det alle meste nå foregår digitalt og uten fysisk kontakt – også for dem som fortsatt møter på arbeidsplassen sin. Og det er effektivt. Mange jeg snakker med beskriver en hverdag som er adskillig mer produktiv enn før krisen; med nettmøter i ett, dagen lang – og med en digital deling og tilgjengelighet til kollegaer og forretningspartnere som overgår alt vi tidligere har opplevd. Digitalt er plutselig blitt default, og digitalt er ekvivalent med tilgjengelighet og effektivitet. Og de som ikke behersket de digitale møte- og samhandlingsteknologiene fra før, lærer seg dem nå – av nød. For oss som profesjonelt har holdt på med digitalisering av Norge en stund allerede, er det nesten bittert å se at et ørlite virus i løpet av noen uker får til det som vi ikke har fått til selv med iherdig innsats over flere tiår. Men oppe i all elendigheten er dette også ganske fint.

Det blir spennende å se er om virkningene av korona-krisen vedvarer, eller om arbeidslivet raskt faller tilbake til «normalen» igjen etter at alt er over. Jeg velger å tro at politikere, ledere og beslutningstakere, partene i arbeidslivet, og folk flest i løpet av krisen faktisk får opp øynene for de muligheter teknologi representerer. Og at vi på permanent basis endrer vårt syn på teknologi og mulighetsrommet for å organisere arbeidslivets og samfunnets prosesser på nye måter.

/Gjermund

Om Gjermund Lanestedt

Management- og strategikonsulent, tidligere i selskaper som Guide, Scandpower, Teleplan og A-2. Fra august 2015 rådgiver i Agenda Kaupang. Forfatter av mange artikler og kronikker om digital transformasjon, prosjektledelse og innovasjon. Og en bok om teknologibasert innovasjon i offentlig sektor.
Dette innlegget ble publisert i IT-politikk, Samarbeid og styring i det offentlige og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s