GPS – en av disse tingene man lurer på om man bør skaffe seg

Jeg har lenge gått i tanker på om jeg bør skaffe meg et sånt bilnavigasjonssystem som etter hvert alle bileiere synes å ha. Jeg har faktisk gått så lenge og tenkt at konseptet har rukket å bli utdatert. For nå leser jeg om endringer i markedet for slike produkter. Analyseselskapet ABI Research melder i en pressemelding tidligere denne måneden at markedet for portabelt navigasjonsutstyr vil synke med over 40 % fram mot 2016.

Den dalende interessen merker vi på at aktørene er i ferd med å rette sine produkter til smalere målgrupper. Grunnen er at de tradisjonelle portable navigasjonssystemene slik vi kjenner dem fra TomTom, Garmin, Magellan og andre, møter et økende press fra smarttelefonbaserte kart- og navigasjonsapplikasjoner som Google Maps. Selv om disse nye løsningene er gratis, kan de på mange områder konkurrere med de gamle navigasjonssystemene i funksjonalitet og ytelse. En åpenbar fordel med smarttelefonen er at den kan være tilknyttet mobilnettet og Internett – noe som gir muligheter til å utvikle mer sofistikerte kart- og navigasjonstjenester.

Ifølge ABI Research justerer navigasjonssystemleverandørene sine strategier tilsvarende. Noen tilbyr mer avanserte løsninger, med ulike «eksklusive» tilleggstjenester. Som eksempel går TomTom nå sammen med forsikringsselskaper og tilbyr løsninger for individuell kjørestatistikk – slik at selskaper med større bilflåter kan få en fastsatt mer rettferdige og korrekte forsikringspremier. Garmin har kastet seg over apps-markedet, og samarbeider med Asus om nye mobiltelefoner. Markedet for de etablerte navigasjonssystemene vil bevege seg bort fra massemarkedet og over i mer spesielle nisjer, mener ABI Research. De påpeker at man i USA ser dette på at en stor andel av produktene i markedet nå igjen ligger på over $ 500 (hvilket er et høyt prisnivå i USA), etter at prisene de siste årene har sunket jevnt og trutt. Størstedelen av navigasjonsløsningene har en skjermstørrelse på 3-5 tommer, hvilket betyr at smarttelefonene er direkte konkurrenter mht. formfaktor. Av de smarttelefoner som ble solgt på verdensbasis siste kvartal 2011 var 48 % Android-baserte og 19 % basert på iOS (iPhone). Dette er de to største. Helt i andre enden av skalaen finner vi Windows Mobile, nå med kun 1 % av markedet. Når vi samtidig vet at halvparten av alle løsningene for portabel navigasjon i dag er basert på Windows CE, aner vi konturene av brutale markedsendringer.

Jeg tror jeg stryker bil-GPS fra ønskelista, jeg.

Advertisements

Om Gjermund Lanestedt

Management- og strategikonsulent, tidligere i selskaper som Guide, Scandpower, Teleplan og A-2. Fra august 2015 tilknyttet Agenda Kaupang som rådgiver. Forfatter av mange artikler og kronikker om IT og innovasjon. Og en bok om teknologibasert innovasjon i offentlig sektor.
Dette innlegget ble publisert i Innovasjon, Nye applikasjoner, Stort & smått og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s