Når blir sosiale medier voksne?

Bruken av sosiale medier øker veldig raskt, i Norge og i resten av verden, på alle arenaer og i alle sektorer.  Særlig i den private sfæren, men også for bedrifter er det viktig å opprettholde tilstedeværelsen på Facebook og Twitter, sier ekspertene. Et økende antall bedrifter benytter aktivt Facebook, Twitter og LinkedIn – med førstnevnte som soleklar vinner. Det finnes også andre sosiale medier enn de tre nevnte, slik som MySpace, Google+ og Badoo, men de er langt mindre i forhold. Selv om det etterhvert er en betydelig del av bedriftene som bruker sosiale medier, er spørsmålet om de så langt har lykkes med å nå fram. Faktum er at de så langt har slitt med forbrukernes tillit. Satsingen på sosiale medier har rett og slett ikke hatt troverdighet.

Analyseselskapet Edelman Digital har nylig spurt 30.000 personer fra 25 land om deres syn på sosiale medier, i sin Trust Barometer 2012. I følge Bærum og Asker Budstikke presenterte direktør Helge Tennø i Dinamo det litt overraskende funnet at kun 5 % (!) av oss i Norge har tillit til bedriftsinformasjon vi finner i sosiale media. Til sammenligning har 42 % av oss tillit til bedriftsinformasjon i mer tradisjonelle kanaler som TV og papiraviser. I USA er tilliten til informasjon fra bedrifter på sosiale medier dobbelt så høy som her i Norge.

Dette kan naturligvis tolkes på flere måter. Men en ting er sikkert: det å treffe målgruppen er nødvendig for at det skal være noen vits. At 95 % av oss ikke synes bedriftene presenterer seg troverdig, er en klar indikasjon på at de ikke treffer. De må derfor ta et langt bedre grep om de nye kanalene; de må jobbe med hvordan de presenterer seg og bygge opp tillit til det de ønsker å formidle via nettsamfunnene. Ikke minst må de lytte til forbrukerne, engasjere, svare på kommentarer og være mottagelige for innspill og dialog – det er jo nettopp dette de sosiale mediene er til for å understøtte. Det aller viktigste – slik jeg ser det – er umiddelbar respons. Det kreves en betjent og 24/7 tilgjengelig og kompetent redaksjon.   Og det er jo en utfordring for de fleste virksomheter.

Mange norske bedrifter er nok ikke er klare for alt dette. Vi ser at de fleste bedriftene på Facebook bruker denne nye kanalen til å publisere et nokså tradisjonelt reklamebudskap. Dataforeningens undersøkelse høsten 2011 viser også at et flertall av bedriftene som er aktive på sosiale medier, gjør dette først og fremst som en ren markedsføringskanal. Det er for dårlig, på en kanal som er utviklet for dialog og engasjement. Det er mye enveis kommunikasjon, selv blant de som er blant de flinkeste til å legge ut mye stoff – slik som IKEA, Norwegian og Aftenposten.

Bedriftene må sette seg i stand til å håndtere en toveis informasjonsflyt. De må integrere mediene med de bedriftsinterne systemene og arbeidsrutinene. Bruken av sosiale medier må bli en del av virksomheten – ellers kan de like gjerne la være. Der er de ikke ennå, slik Edelmans tillitsbarometer illustrerer. Det er likevel feil å si at Facebook, Twitter og andre medier bare er avanserte leketøy. De har fått en alt for stor betydning for mange av oss – på tvers av generasjonene – til at vi slik kan avfeie fenomenet. Nei, muligheten for enkel, direkte dialog mellom mennesker er en god innovasjon. Men den har ennå ikke helt funnet sin plass i den profesjonelle sfære.

Nå er dette et område hvor det raskt kan skje radikale endringer. Blant annet kan ny funksjonalitet i nettsamfunnene få hjulene til å rulle. De gode eksemplene pleier også å ha effekt etter litt tid. Kanskje det som skal til, er at departementer og store statsetater begynner å bruke sosiale medier til noe seriøst og ordentlig, for eksempel i forbindelse med høringssaker og til å la publikum kommentere kvaliteten på deres tjenester?

Advertisements

Om Gjermund Lanestedt

Management- og strategikonsulent, tidligere i selskaper som Guide, Scandpower, Teleplan og A-2. Fra august 2015 tilknyttet Agenda Kaupang som rådgiver. Forfatter av mange artikler og kronikker om IT og innovasjon. Og en bok om teknologibasert innovasjon i offentlig sektor.
Dette innlegget ble publisert i Innovasjon, Nye applikasjoner. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s